Junohopp

Junohopp

söndag 25 augusti 2013

slalom, slalom, slalom

Inför den stundande tävlingsdebuten med Idun behöver vi öva, mest på slalom. Hon klarar 12 pinnar men inte varje gång. Jag hoppas också att hon klarar det var än det kommer i en bana. Hon är duktig lilla i men jag har blivit bortskämd med Junos underbara slalomfärdigheter. Idun har inte samma driv i slalomen som Juno och vi behöver jobba i korta pass med mycket fart och motivaton.

På träningstävlingen i måndags var båda hundarna med, vi diskade oss men det var också klass 2-banor så det var lite svårt för oss. Juno var lite ofokuserad, kanske mest p.g.a. att vi inte värmde upp och hade samma ritual som innan riktig tävling. Idun var i slutet av löpet och inte så fokuserad, sen har hon ju ingen tävlingsvana. Hon var dock duktig när hon väl kom in rätt i slalomen, då diskade jag oss genom att belöna henne =)

I torsdags tränade vi på klubben, då tjorvade slalomen med Idun, jag tror att underlaget var lite för guppigt och så behövs mer träning. Däremot var hon jätteduktig i resten av banan, hon har bra fart och är följsam. Så nu övar vi mest på slalom med hög motivation.

Juno är duktig och gör vad hon ska. Husse började köra lite med henne men de har inte tränat lika mycket tillsammans (husse har inte tränat så mycket agility över huvudtaget). Känns ändå lite kul att Juno är mer följsam och gör mer rätt med mig, det visar att vår träning tillsammans gett resultat. Juno gör ju det hon ska men vi behöver få upp farten. det är lite frustrerande då hon faktiskt har haft fart tidigare men dragit ned på den. Jag har varit lite lat och tyckt att det är skönt med kontrollen som kommer när hon drar ned på farten. Jag läste en artikel om fart på agilitybanan där kamplek rekommenderas. Jag inser att vi kampade mer på banan tidigare och att det inte handlar om hennes vilja, utan min bekvämlighet. Så nu ska vi kampa och kasta frisbie när vi tränar.Vi ska köra korta kombinationer med hög fart.

Här kommer lite bilder på Idun i slalomen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar