Junohopp

Junohopp

måndag 18 mars 2013

Föreläsning om terapihundar

Brukshundklubben anordnar temakvällar nu under vinter-våren. I kväll var jag på en föreläsning om terapi hundar, väldigt spännande. Jag tror tyvärr inte att det är aktuellt för oss. Det verkar som att det finns ett stort behov men inte resurser (pengar). Inte bara bidrar hundarna med närhet och lek, de kan öka självförtroendet, göra människor engagerade och göra att människor som inte vill gå ut faktiskt vill det. Dessutom har hundar lugnande effekt på oss. Det finns än så länge rätt få studier men en studie visar att en hund i rummet när man utför en stressig uppgift inger mer lugn än en människa. Det kanske är Juno och Idun som gör att jag klarar denna vår :)

Vi har fortsatt träna på balansbollen och båda hundarna gör framsteg, i någon kort sekund hoppade  Juno upp på bollen och stod utan stöd. Idun har börjat fatta det roliga med bollen.

Trots att Juno dragit när husse åkt skidor och Idun sprungit bredvid verkar det som att de blir mer nöjda när de får koncentrera sig lite också. Juno brukar ju oftast ganska mycket mental stimulans, i vinter när det har blivit mycket skidåkning har det blivit mindre. Juno är ju ganska stressig och jag upplever att hon blir trött av skidåkning men också stressigare. Lek med balansbollen ger koncentration och stimulans som gör henne mer tillfreds och nöjd. Jag tror att dessa två aktiviteter kompletterar varandra bra för Juno. Idun är glatt med på aktiviteter men kan hålla sig rätt lugn oavsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar