Junohopp

Junohopp

onsdag 27 mars 2013

Fotposition

Med det fina vädret i den vackra vårvintern har  det inte blivit så mycket inomhusträning på sistone. Pilatesbollen som vi börjat träna på väckte en lust att träna mer. Så idag när husse ville gå på promenad tog han med Juno och Kira (som vi är hundvakter till) och Idun fick stanna hemma med matte.

Målet är att vi ska lära in en fin fotposition. När jag säger fot ska det betyda att Idun ska vara på min vänstra sida och nudda sidan av min vad med sin skuldra och hålla den positionen även när jag rör mig. För att komma dit behöver vi:

  • Ett microvågugnslock (eller kanske en tjock bok)
  • Klicker
  • Små godisbitar
  • Leksak
  • Träningsvillig Hund
När jag plockade fram grejorna och fixade med godiset fick jag kvittot på att Idun ville träna. Tanken är att hon ska sätta framtassarna på locket och gå runt det med hjälp av att röra baktassarna. När hon går runt ska jag placera mig så att hon rör sig in i perfekt fotposition. När hon gör det ska vi lägga på kommando och plocka bort locket.
  1. Jag la locket på golvet
  2. Idun visade intresse och petade genast med ena tassen på locket, då fick hon ett klick och godis
  3. Efter några klick för en tass satte hon också upp den andra tassen
  4. Jag rör mig runt locket och Idun rör baktassarna
Idun har fattat att hon ska sätta tassar på locket men det är inte automatiserat, hon blir lätt lite ivrig och börja krafsa, lägger sig ned, backar eller gör allt på samma gång.

Pilatesbollträningen går också framåt, Idun hoppar upp på den nu och står kvar (när jag håller fast den så klart). Jag tror att den träningen hjälper med bakdelskontroll som ju är viktigt om hon ska kunna röra bakdelen in i fotposition. 

Kira som är här fick lite träning med middagen. Juno och Idun är rätt duktiga på att lägga sig på "ligg", Kira fattade inte riktigt och satte sig istället. Jag tycker att det är kul när hundarna gör samma sak samtidigt men också praktiskt när vi är ute och jag vill pausa dem. Så i kväll har Kira lärt sig ett säkrare ligg, utan handkommando. Jag hoppas att det håller i sig. Kira var väldigt glad i att träna och väldigt lättlärd, enda problemet var att hon blev lite väl ivrig och började låta lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar