Junohopp

Junohopp

söndag 13 oktober 2013

Burlek

För ungefär ett år sedan påbörjade jag och Idun burlekar. Vi började inomhus och kom inte så långt någon annanstans då det var vinter och kallt ute. Jag har sett till att inte ha den buren framme när vi inte tränar, vilket vi inte gjort så mycket. När vi i torsdags hade agilityridhusträningspremiär för i år åkte canvasburarna dock fram. Idun snappade direkt och gick in i buren. Medan vi väntade på vår tur passade vi på att träna lite, och Idun var duktig. Var ouppmärksam längre stunder gick hon ur buren ibland men för det mesta låg hon kvar.

Idag är matte förkyld men ville träna lite för att hundarna skulle få lite stimulans. Buren följde med, så även Juno och Idun. Så snart buren stod upp sprang Idun in och lade sig. Jag gick runt lite med Juno och tränade på fotgående och Idun låg kvar i buren, lite då och då slängde jag in en godis. Jag växlade och tränade lite med Idun. Hon har sug mot buren nu och jag har börjat lägga på kommandot "buren". När vi började med denna träning tänkte jag mest att det var rolig träning och att det skulle vara en ouppnåelig dröm om man kunde ha henne i en öppen bur när man tränar Juno. Nu känns det som att det kanske skulle kunna vara möjligt trots att mer träning behövs. Jag ska prova att träna på det när vi är på agilityträning i vinter och försöka filma när vi tränar.

Vi är också hundvakter nu, åt två irländska setterbröder. Den ena av dem är inte så förtjust i andra hundar så vi har haft dem åtskilda från våra hundar men det visade sig att det inte var någon fara. Han är bara lite osäker till en början så nu har vi dem alla 4 lösa i lägenheten och den osäkra av dem ligger på rygg i soffan och sover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar