Junohopp

Junohopp

måndag 13 augusti 2012

Agility

Jag och hundarna har tränat en del, bla. med labbekillen Baileyz (som blev lite kär i Idun).

Junos form har varit ojämn, från att vara ointresserad av att jobba med mig till att ha full fokus en halvtimme senare. Hon är ganska nosig pga att hon snart ska löpa och kan även ta till nosande när hon blir lite osäker på vad hon ska göra men hon är även lite mer kontrollerad och rusar inte lika ofta fram till människor och andra hundar. Nu är Idun stor nog att få vara med på träningar, även om vi inte kör på för fullt. Hon börjar kunna ta tunnlar (inte för svängda), hopphinder och balanshindren (även gungan/vippbrädan). Nu ska vi bara lära in slalomen och lite mer säkerhet på de andra hindren.

Igår var vi i Strömsund på tävling. Jag var nervös som få, mest för att Juno skulle få ett ryck och springa  av banan. Först var det inmätning efetrsom Juno tidigare var i large fick vi nu ner henne till medium. Sen började nervositeten, vi värmde upp med lite frisbee och små konster sedan var det dags. Agilitybanan var ganska enkel men Juno fick för sig att springa rakt fram efter gungan till en människa som satt ned och såg trevlig ut, jag ropade på henne och hon kom tillbaka och fortsatte men sedan tog hon fel hinder efter platta tunneln så vi blev diskade, slalomen tog hon perfekt =)
Hoppbanan var desto svårare, vid banvandringen började jag undra om jag hört fel, kändes inte som en klass I bana, men det var det. Problemen började vid slalomen när hon inte riktigt ville ta den och sprang in fel i den men tog den efter 10 fel (tredje gången gillt) dock diskade vi oss när Juno tog ett hinder från fel håll. Men jag är ändå jättenöjd, den svåra hoppbanan bjöd på många utmaningar som vi klarade och med alla människor och hundar runt banan är jag glad att Juno ville jobba med mig. Jag längtar till nästa år när jag kan tävla med Idun också. Men nu blickar vi framåt mot träningstävling på Torsdag och storsjöhoppet 1-2 sept. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar