Junohopp

Junohopp

lördag 18 augusti 2012

Har du sett herr kantarell?

För tredje året i rad ska vi även i år på en svampresa, i år kommer vi att åka ganska sent, i September men hoppas på mycket svamp ändå, särskilt kantareller och trattisar.

Juno har varit med de två gångerna vi har åkt tidigare men för Idun är det första gången. Så i år tänkte jag maximera chanserna att  hitta svamp genom att involvera Idun i letandet. Idun är utvald  eftersom hon är mer benägen att jobba för godis när vi är ute i skogen.

Så för några dagar sedan köpte jag några färska kantareller i affären och tänkte börja inlärningen men blev helt ställd när jag introducerade kantarellerna och Idun försökte äta dem utan att en nosa på dem. Hon litar på att det matte ger, det kan man äta. Så jag försökte vara snabb med godiset men det var svårt. Idag tog jag tag i det igen. Jag och Idun gick ut, hon fick på sig en reflexsele som arbetstecken sedan började vi, Idun hittade annat att nosa på och ville bara prova att äta kantarellen. Jag testade att släppa den på marken men det gick trögt. Men till slut tror jag poletten trillade ned, jag kröp bredvid henne i riktning mot kantarellen och berömde jättemycket och sedan var letandet igång. Innan vi gick in  kastade jag ut två kantareller i skogen ca 10 m från Iduns startpunkt och bad henne söka dem- och hon nosade och hittade dem.... och apporterade dem..... Vi ska börja jobba på någon typ av markering. Men detta var ju bara första träningspasset och vi kom ganska långt på ca 20 minuter.





Dessa ska vi hitta

Dessa ska vi undvika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar