Junohopp

Junohopp

lördag 10 mars 2012

Hundkurser

I onsdags var det sista tillfället på valpkursen som jag och Idun har gått. Efter första teoripasset tyckte jag att det kändes sådär, men de resterande tillfällena har varit jättebra! Det är så kul att gå kurs, särskillt med en så härlig valp som jag har. När vi gick valpkurs med Juno var hon (enligt mig) kursens duktigaste valp, hon lärde sig allt snabbt och vi var duktiga på att öva mellan tillfällena men när vi skulle vara stilla och vänta på information eller på vår tur var hon mindre rolig, hon grävde i marken, åt gräs, hoppade jämnfota, pep och hade sig. Då tröstade jag mig med tanken att de som hade hundar som var lugna inte hade lika kul och att de inte lärde sig lika snabbt. Idun är beviset på att jag hade fel. Idun sitter eller står för det mesta stilla medan vi väntar, hon kan vara lite pipig ibland men för det mesta är hon lugn. Trots det kan hon gå igång och leka och kampa och lära sig nya saker snabbt och vi har superskoj. Det är inte riktigt lika mycket fart och fläkt med Idun som med Juno men stressnivån hos både mig och hunden är mycket lägre med Idun.

Under valpkursen har vi övat kontakt, inkallning, följsamhet, passivitet, sitt och ligg och lite nosövningar. Det är sådant som vi hade klarat på egen hand men det bästa med att gå kurs är att man gör det tillsammans och man har andra hundar som störning. Så nu är det lite tråkigt att kursen är slut, det skulle vara kul att gå en fortsättningskurs med Idun men behovet är inte så stort, så vi väntar kanske på någon spår eller rallylydnadskurs.

Jag och Juno däremot tränar ju agility varannan söndag nu under vinterhalvåret och nu har vi anmält oss till en freestylekurs! Freestyle är något jag har varit intresserad av länge men det har inte funnits några kurser tidigare. Juno kan redan endel trick men jag hoppas kunna lära in fler som att backa och inta fler positioner än fot, dessutom vill jag lära mig hur man sätter ihop ett program. Om det blir tillräkligt många börjar vi den 17 mars, ska bli sååå kul!

Igår var vi hos veterinären med Idun för att vaccinera henne mot rabies, det gick bra, hon är inte lika förtjust i att vara där som Juno (som älskar det trots att hon varit där och blivit sövd) men med lite renost vid sticket tyckte även Idun att det var helt ok. Veterinären kände igenom hennes kropp och lyssnade på hjärtat också och allt verkade bra! Så nu är vi redo att åka till Danmark om vi bara kan få schema och veta om vi har möjlighet att åka i Maj.

Idag är husse iväg och åker skidor i bydalen medan matte är hemma med hundarna och Kira är på besök. Jag hade en plan att gå in till stan och miljöträna lite på gregoriemarknaden som är idag, men det kan hända att det blir lite för mycket med tre vilddjur ;)

2 kommentarer: