Junohopp

Junohopp

söndag 29 januari 2012

Agilitysöndag

Idag har jag och Juno varit iväg på agilityträning igen. Det är helt fantastiskt att jobba med denna hund. Hon blir duktigare och duktigare för varje gång, inte bara på hindrena utan på att fokusera och ta det lugnare mellan momenten. Idag satt hon tyst när jag band upp henne för att kunna plocka fram hinder. I vanliga fall har hon alltid skällt och velat att jag ska komma tillbaka till henne, men inte idag. Visst äter hon lite hästskit men hon håller ändå mestadels fin kontakt och är ivrig att få köra.

Juno har ju alltid haft svårt att kunna ta det lugnt utomhus. Jag har mest tänkt att vi misslyckats i vår träning men med nu när vi har Idun inser jag att vissa hundar har det mer "inbyggt" än andra (vi har ju visserligen ändå misslyckats med att träna Juno i passivitet). Igår tog vi ett steg i rätt riktning, när vi gick ut fick Juno inte bara sitta och stanna innan jag släppte henne lös, nu väntade jag tills hon slutade darra, pipa och vifta på svansen (dvs blev lugnare). Tanken är att hon ska lugna ned sig innan hon får göra nåt. Resultatet bli att hon inte är lika uppstressad och lättare att kontakta, och det funkade!

Idun har fått följa med gudmatte och gudhusse (ja, våra hundar har sådana) och tittat på skidor medan jag och Juno var på agilityn och husse jobbar. Idun hade fått sitta innanför jackan men ändå fått mycket stimulans och sover nu sött i mitt knä.

    Juno sitter stilla









                                             Idun springer









Juno och Idun, Idun börjar bli stor.










Vovvarna fick kladdig mat så då fick vi sätta upp de långa öronen

2 kommentarer:

  1. Är Idun lika matglad som Fiffi? Fiffi äter ca 6-7dl om dagen, fast bara morgon och kväll nu...

    SvaraRadera
  2. Hon blir mer och mer glad i mat, men riktigt så mycket äter hon nog inte. Hon får mat tre ggr om dagen ca 1,5 dl varje gång. Två av de tre gångerna äter hon en del ur Junos mat också. Juno äter Standard extra (dvs extra fett och protein) nu så det passar Idun också. Sen händer det att Idun får lite mer mat (och leversnittar och hundkex) som godis när vi tränar också. Helt plötsligt blev hon ju ett matvrak ändå =)
    Det är i alla fall härligt att ha en hund som är sugen på torra godisar och foder även utomhus. Ett tag ratade Juno det mesta i godisväg när vi var ute, men det har blivit bättre nu =)

    SvaraRadera