Junohopp

Junohopp

måndag 30 januari 2012

Intensiv valpträning

Vi har ju tagit det lite lugnare med att träna Idun än vad vi (läs jag) gjorde med Juno. Med Juno var allt så nytt och spännande men med Idun kan vi luta oss tillbaka på erfarenheten och tränar mer i vardagen, så som vänta vid dörren, inkallning och koppelgående när vi går ut och sitt och kontakt innan mat, hanteras och klippa klor m.m.
Med Idun har vi också tränat mer passivitet än med Juno. Dock mindre trick och konster.
Så ikväll var det dags igen, fram med klicker och godisskål! Vi har tränat sitt och ligg och även att ge tassen. Vi tränade också på att inte slänga sig efter godbiten i handen utan ta ögonkontakt för att få den. Juno ville också vara med på ett hörn och försökte med många konster att få matte att ge henne gobiten men den fick hon bara när hon var lugn och stilla =)

Hembakta hundkex med morötter i


Efter träningspasset klippte vi klor och gick ut en sväng för att sedan lämna Idun ensamen i lägenheten när jag och Juno gick ut i några minuter. Först gnällde och ylade hon till men sedan var hon tyst, jag vet inte vad hon gjorde men tyst var hon. Så för att  smida när järnet var varmt fick Juno följa med ner till tvättstugan och Idun var ensamen igen. Jag filmade och såg sedan att i 4 min var hon ensam, tyst och låg stilla i soffan med undantag för att kolla till dörren en gång. UNDERBART! Jag har varit lite orolig för ensamhetsträningen med Idun men nu klarade hon det galant. Nu gäller det bara att vi fortsätter med korta stunder ofta för att sedan öka på tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar