Junohopp

Junohopp

onsdag 31 oktober 2012

Lekutveckling

Jag och Juno har börjat en shapingkurs - online. En del i första lektionen är belöningsutveckling. Mat belöningarna är ganska väl utvecklade, När Juno var ung tog hon ibland inte ens korv utomhus om hon var uppvarvad, nu tar hon torrfoder i de flesta situationer. Så vi har valt att fokusera på kamplek, hon kan och gillar att kampa men gör det bara ibland och efter en del lockande och pockande. Så nu har vi börjat träna på att leka. Det är lite jobbigt att filma vår träning, både praktiskt men mest för att det är jobbigt att se alla fel jag gör. Men det är väldigt nyttigt och i kursen får vi väldigt bra tips. Framförallt är det ett utmärkt tillfälle att utveckla leken som belöning, och det går ju faktiskt. Den senaste tiden har vi inte använt så mycket lekbelöning eftersom den inte har varit under kontroll och det inte blir praktiskt eller funktionellt att använda det. Men nu blir det ändring på det! Vi gillar ju att leka!

Jag går ju kursen med Juno men jag tänker att jag kan passa på att träna samma sak med Idun men med Idun blir första steget att kunna göra saker trots att mat/godis finns i närheten =) Mattes lilla godisgris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar