Junohopp

Junohopp

lördag 27 oktober 2012

Revansch i spåret...

...för båda hudarna.
I och med min och Iduns allmänlydnadskurs var vi några som ville fortsätta träna hund tillsammans, så jag skapade en facebookgrupp och redan igår var det en som tog initiativ till att ses. Så idag har vi varit ute i spårskogen. 4 människor och 5 hundar var vi, vi la 2 korta spår till varje hund. Jag har ju själv provat att lägga spår till båda hundarna, Idun har varit mer fokuserad än Juno som oftast skiter i spåret. Idag fick Juno börja på ett spår där jag lagt godis ganska tätt, det gick sådär, såå gott är inte godis. Juno zick-zackade sig fram som den spaniel hon är men vi tog oss till slutet. Idun var rätt bra på att ta det första spåret, även hennes med lite godis i. Hon har ju inte lika mycket jaktinstinkter (läs zick-zackande)  och är lite lugnare och mer fokuserad.

Andra spåret med Juno gick bättre, hon fångade upp det och spårade! lite flamsigt och inte fullt fokus men hon gjorde det. Kanske hon inte har personspår i blodet men hon är ju lätt lärd min lilla bruna.
Iduns andra spår var helt fantastiskt. Hon gick raka vägen, hittade spåret och följde det till slutet, hon hade nosen i backen hela vägen och jag hade svårt att hänga med i snåret, Idun är nog en spårhund =) Nu ska vi bli bättre på spårandet, lära oss (hundarna) att hitta pinnar i spåret och lära Idun när det är läge att spåra och inte (kommer nog med erfarenhet och rutin).

Jag hade kameran med mig men hade fullt upp med två hundar så jag glömde helt enkelt att ta kort....
Vi har inte bestämt när nästa gång är men vi ska träna på kryp till dess, ska nog införskaffa en targetpinne....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar